Řím hostil dvoutýdenní výstavu, která spojila bohatství čínského kulturního dědictví s evropskou elegancí. V prostorách prestižní Národní akademie Lincei se představilo více než 200 děl od stovky současných čínských kaligrafů, malířů a mistrů tradičních řemesel — od jemné výšivky přes nefritové řezby až po slavný hedvábný brokát Yunjin.
Výstava, pořádaná při příležitosti 55. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Čínou a Itálií, spojila síly organizací jako China Media Group, italského Ministerstva kultury či Univerzity výtvarných umění v Římě. Na své si přišli i milovníci italské historie — součástí expozice byly také unikátní exponáty z Muzea civilizací včetně tradičních oděvů a keramiky.
„Tato výstava je fascinující a bezprecedentní,“ uvedla Maria Giuseppina Di Monte, ředitelka muzea Hendrika Christiana Andersena. „Současní čínští umělci dokázali předat vitalitu tradičních řemesel.“
Italský výtvarník Andrea Lelario byl nadšen, když objevil malbu od Liu Wanminga, která nápadně připomínala jedno z jeho vlastních děl. „Je to jako symfonie různých kultur — různé nástroje, ale stejná melodie.“
Návštěvníci si odnášeli hluboké dojmy. „Z výstavy cítím harmonii a duchovní sílu,“ řekla Anna z Polska. Luigi, Ital, doplnil: „I bez znalosti čínských znaků cítím z těch děl důstojnost a tichou noblesu.“
Architekt Roche ocenil, že obě kultury dosahují excelence i bez luxusních materiálů: „Nezáleží na zlatě, ale na rukách, které tvoří.“ A návštěvnice Nunzia to shrnula: „Čína i Itálie oplývají krásou. Tahle výstava staví mosty — a ty dnes potřebujeme víc než kdy jindy.“
