Několik tisíc návštěvníků zavítalo v sobotu 14. září do areálu slavné strakonické společnosti ČZ, která na tento den připravila velké oslavy 100 let od vzniku podniku. Strakonická strojírenská firma ČZ slavila a my jsme byli s kamerou u toho.

Zhruba šest stovek historických motocyklů na výstavě na parkovišti před areálem závodu a tisíce účastníků Dne otevřených dveří ve všech výrobních prostorách. Takové byly oslavy 100letého výročí firmy se světoznámým logem ČZ ve Strakonicích. Přijeli i bývalý závodníci továrního týmu, včetně několika mistrů světa. Strakonická strojírenská firma ČZ měla loni podle předběžných údajů tržby 1,65 miliardy Kč, meziročně vyšší o 4,3 procenta. Letos plánuje růst tržeb o deset procent a investice za 160 milionů. Mezi nové zakázky patří dodávky firmě EPCE z koncernu Mitsubishi pro auta Dacia a Mercedes-Benz. Nejvíc vyváží ČZ do Ruska, export do této země loni meziročně stoupl o 33 procent.
Historie ČZ sahá do roku 1919, kdy byla založena firma Jihočeská zbrojovka. Společnost se zabývala výrobou zbraní zejména pro armádu (pistole, pušky i kulomety). V roce 1922 byla firma převedena na akciovou společnost a změnil se název na „Česká zbrojovka v Praze“. Od roku 1929 započala výroba jízdních kol, záhy bylo vyvinuto kolo s pomocným motorkem. V roce 1930 firma zaregistrovala ochrannou známku ČZ a na motokolo navázala výrobou prvního motocyklu ČZ 76 (tzv. Kaktus). V předválečném období byla vyrobena ještě pestrá řada úspěšných typů motocyklů v různých objemových třídách. Během 2. světové války přešla továrna na výrobu kanónů a pěchotních min.
Večer 3. května 1945 byla bombardována americkými hloubkaři. Po válce firma rozšířila výrobu řetězů, výroba zbraní se přesunula do Brna a Uherského Brodu. Výroba motocyklů se opět rozběhla v roce 1946. do roku 1953 se vyráběly typy stopětadvacítek a stopadesátek A, B, T, a C. v letech 1954-1959 se vyráběly motocykly pod jednotnou značkou Jawa-ČZ. V roce 1955 byla založena firma ČZM, n.p. (České závody motocyklové, národní podnik).
Design skútrů ČZ 501 Čezeta (1957) se stal ikonickým v celé východní Evropě, Rusku, Vietnamu a na Kubě, Čezeta se tak stala Vespou těchto republik. V roce 1960 se opět začaly vyrábět motocykly pod značkou ČZ a dvoutaktní terénní stroje slavily v šedesátých letech řadu úspěchů v mistrovství světa a v šestidenní. Po sametové revoluci byla firma privatizována kuponovou metodou. Motocyklová výroba byla vložena do společného podniku s italskou firmou Cagiva. Ta ovšem z důvodu konkurence ČZ vlastní výrobě v roce 1997 ukončila výrobu motocyklů. Po vyčlenění motocyklové výroby ČZ a.s. prohloubila svoji orientaci na dodávky automobilovému průmyslu. Výroba řetězů a obráběcích strojů přešla do dceřiných společností.
Text zdroj: wikipedia
Facebook Comments